多重層的ドキュメンタリー映画

#まなざしのかたち

監督・撮影・編集ほか:澤崎賢一
時間/制作年:124分, 2021年
出演者:田中 樹, 清水 貴夫ほか
企画・製作:一般社団法人リビング・モンタージュ

※東京ドキュメンタリー映画祭「長編コンペティション部門」選出

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終わらない旅路へと誘う、断片的な映像とまなざしの多重層。
この映画は、新しいコミュニケーションの方法である。

 『#まなざしのかたち』では、農学者の田中樹と文化人類学者の清水貴夫の調査地であるタンザニアやケニア、ブルキナファソ、セネガル、ベトナム、日本などにおける人間活動がさまざまな視点から記録されている。本作は、あえてはっきりとした物語や主題にまとまらないような断片的なことがらとして編集され、記録された映像を鑑賞する者の声が多重層的に交わり、世界の複合性を織り成した映像作品である。

The multilayered documentary film

#Manazashi

Directed, photographed, recorded, edited and produced by : Kenichi Sawazaki
Duration / Release Year : 124min / 2021
Cast : Ueru Tanaka, Takao Shimizu etc.
Production : Living Montage

* Selected for the Feature Length Competition of the Tokyo Documentary Film Festival

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A multilayer of fragmented images that take us on a never-ending journey.
This film is a new way of communication.

In the video work #manazashi, human activities in Tanzania, Kenya, Burkina Faso, Senegal, Vietnam, Japan and other countries where the agronomist Tanaka Ueru and the cultural anthropologist Shimizu Takao conducted their research are documented from a variety of perspectives. The film is edited into fragments that dare not coalesce into a clear narrative or theme, and the voices of the viewers of the recorded images interweave in a multi-layered way to create a film that weaves together the complexities of the world.

ふくだぺろ、澤崎 賢一、べ・サンスン

語りあう/あわないイメージたち

会期:2021年9月17日〜10月17日
会場:Tosei Kyoto Gallery
主催:一般社団法人リビング・モンタージュ
協力:Pixel Engine Ltd.ファーベル舎

イメージはどういう対話を可能にするだろうか?耳と口が閉ざされ、眼の思考が往還するとき、どのようなコミュニケーションの地平が開かれるのか?今回、ふくだぺろ、澤崎賢一、べ・サンスンは3人によるImage Correspondenceを実践する。1人が1枚の写真を送り、それに2人が1枚ずつの写真で返事をする。その繰り返し。積み重なるイメージの呼応、反転、循環。イメージのみと向き合いながら、相手の思考と情動に思いを巡らし、一枚の画で応答していく。本展示ではこうしたコミュニケーションの結果たちあがった写真群を展示する。

Pero FUKUDA, Kenichi SAWAZAKI, Sangsun BAE

Images don‘t or do they?
Talk to each other

Open : September 17 – Octorber 17, 2021
Venue:Tosei Kyoto Gallery
Organizer : Living Montage
Special thanks : Pixel Engine Ltd.FABER

What communication do images allow us? When ears and mouths are shut and solely optical thinking corresponds to each other, what rises in the horizon? In “images don‘t or do they? talk to each other”, Pero FUKUDA, Kenichi SAWAZAKI and Sangsun BAE practices a trio Image Correspondence. One sends a photo to the other two, and the others reply in photos, and then the other two return another set of photos, imaging what the sender is trying to say with these photos and responding to it. Images accumulate, correspond, reverse and circle, constructing an image economy.

連載『ことばとイメージと』

一個の人間が、東南アジア・アフリカ・ヨーロッパ各地など、彼にとって未知なる旅路で、新しい出会いや景色に遭遇し、驚き戸惑い、感動し汗を流しながら、映像や写真を記録している。その記録したイメージを眺めながら、出来事を思い出したり、新しいインスピレーションを得たり、感傷的になってみたり、する。その人間の感性を、なるたけ型に嵌めないように、身体の可動域を広げるように、ときに詩的に、ときに冗長に綴っていく連載作品。

フランスの庭師ジル・クレマンのドキュメンタリー映画

動いている庭

日本・フランス|85分|2016年
出演:ジル・クレマン、エマニュエル・マレス、山内 朋樹 ほか
監督・撮影・編集・製作:澤崎 賢一

フランスの庭師ジル・クレマンの活動を記録した長編ドキュメンタリー映画『動いている庭』。本作は、劇場公開映画として「第8回恵比寿映像祭」(恵比寿ガーデンシネマ、2016年)にて初公開され、その後も現在に至るまで国内外で多数上映されている。

a documentary film about the French gardener Gilles Clément

The Garden in Movement

2016 / France-Japan / 85 minutes
Cast : Gilles Clément, Emmanuel Marès, Tomoki Yamauchi
Directed, photographed, edited and produced by : Kenichi Sawazaki

A feature-length documentary film documenting the work of French gardener Gilles Clément. The film was first shown as a theatrical release at 8th Yebisu International Festival for Art & Alternative Visions (Yebisu Garden Cinema, 2016), and has since been screened in numerous venues in Japan and abroad to date.